Wilhelmiinan kevään 2024 Läheiskyselyn yhteenveto: yhteistyössä eteenpäin
Toteutimme Wilhelmiinan ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaiden läheisille maaliskuussa jälleen vuosittaisen läheiskyselyn. Tänä vuonna kysely lähti yhteensä 123 asukkaamme läheisille ja vastauksia saimme 107 läheiseltä.
- 94,2 % vastanneista asukkaidemme läheisistä on valmis suosittelemaan Wilhelmiinaa tuttavilleen!
- Kouluarvosanalla vastaajat antoivat meille kokonaisarvosanaksi 8,7: 16,8 % vastaajista antaa täyden kympin, 43 % yhdeksikön ja 33,6 % kahdeksikon.
Kyselyn osa-alueina ovat:
- Asukkaan elämä ja arki Wilhelmiinassa: mahdollisuudet vaikuttaa sen sisältöön, yksilöllisyys, yhteisöllisyys ja toiminta, turvallisuus, ravinto
- Hoitotyö ja henkilöstön osaaminen: asukaslähtöisyys, ystävällisyys, oma-aloitteisuus ja aktiivisuus
- Wilhelmiinan tilat: niiden toimivuus, turvallisuus, siisteys, kodikkuus
- Viestintä ja yhteistyön toimivuus sekä asukkaan omissa että yleisissä asioissa
Wilhelmiinan vahvuudet
Läheiset kokevat, että Wilhelmiinassa on lämminhenkinen ilmapiiri ja kodikas tunnelma. Kokemus hyvästä ilmapiiristä syntyy:
- henkilökunnan ystävällisyydestä ja aktiivisuudesta,
- asukkaiden kunnioituksesta ja lämpimästä kohtaamisesta
"Olemme oikein tyytyväisiä äitimme hoitoon ja Wilhelmiinan palveluihin. Myös ilmapiiri on ystävällinen, avoin ja luottamusta herättävä."
Henkilökunta saa kiitosta sitoutumisesta ja ammattitaidosta vaativassa työssä. Hoitajat koetaan mukavina ja tehtävilleen omistautuneina. Tämä tukee läheisten luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Hoitajat huomioivat asukkaiden tarpeet ja heillä on vahva pyrkimys yksilölliseen hoivaan.
Henkilökunta saa kiitosta myös yhteistyöstä läheisten kanssa, avoimesta viestinnästä ja halusta kuunnella asukkaiden ja läheisten palautetta parannustoimenpiteiden mahdollistamiseksi. Henkilökunta on yleensä helposti tavoitettavissa ja kommunikointi sujuu, mikä lisää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Myös akuuteissa tilanteissa vastataan nopeasti. Viestintävälineitä, kuten WhatsAppia, hyödynnetään tehokkaasti tiedonkulun tukena.
Läheiset antavat kiitosta arjen harrastustoiminnasta, ryhmäkodin yhteishengestä ja aktiivisesta osallistumisesta asukkaiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Tämä tekee asumisesta miellyttävää. Erilaiset tapahtumat, monipuolinen ohjelma ja aktiviteetit, kuten lauluhetket ja ulkoilu, koetaan tärkeinä.
Läheiset kokevat Wilhelmiinan tilat kodikkaiksi ja viihtyisiksi. Tämä luo asukkaille miellyttävän ja lämpimän ympäristön. Tilat ovat turvalliset ja esteettömät, mikä helpottaa asukkaiden liikkumista ja toimintakykyä. Pääosin tilat koetaan myös siisteiksi ja hyvin hoidetuiksi. Ravintola ja kahvila toimivat erittäin hyvin, tarjoten mukavia ja viihtyisiä oleskelutiloja. Oleskelu- ja ruokailutilat ovat hyvin järjestettyjä ja viihtyisiä, ja ulkotilat sekä terassit ovat erinomainen lisä. Vahvuutena nähdään myös mahdollisuus tuoda omat huonekalut ja tavarat asukkaan huoneistoon.
Kehitettävät asiat Wilhelmiinassa
Henkilöstön keskeinen rooli Wilhelmiinan voimavaroissa nousee läheisten palautteissa sekä vahvuutena, mutta myös kehityskohteena. Oma pysyvä henkilöstö koetaan vahvuutena, jonka rinnalla mm. sijaisten tuoma vaihtuvuus ja vaihtelu sitoutumisessa nousevat kehityskohteena. Sijaisille toivotaan parempaa perehtymistä, jotta varmistetaan hoitotyön pitkäjänteisyys ja sitoutuminen asukkaan tarpeisiin. Hoiva-alan kasvava monikulttuurisuus nostaa toiveen myös henkilöstön kielitaidon kehittämisestä, jotta kommunikointi olisi sujuvampaa ja asukkaiden tarpeet tulisivat paremmin ymmärretyiksi.
Omahoitajan kanssa kaivataan säännöllisempää yhteydenpitoa. Omahoitajan
rooli ja vastuut eivät ole myöskään aina kaikille läheisille selkeitä. Osa
läheisistä toivoo myös enemmän tilaisuuksia, joissa on mahdollisuus
keskustella rauhassa asukkaan tilanteesta yleisesti, ei vain
ongelmatilanteissa.
Toiminnassa ja aktiviteeteissa nähdään mahdollisuuksia edelleen
kehittää niitä monipuolisempaan, yksilöllisempään suuntaan
ja myös siinä, miten edelleen vahvistetaan asukkaiden osallistumista erilaiseen
toimintaan mm. liikkumiseen ja ulkoiluun. Myös läheisten oma
kiinnostus harrastustoimintaan nousee esiin. Toiveena on kehittää mahdollisuuksia
läheisten ja vapaaehtoisten osallistumiseen harrastustoimintaan ja
tarjota heille tähän koulutusta. Läheisten palautteissa nousee esiin halu
lisätä omaa vastuunottoa ja toive huomioida myös heidän tarpeitaan mm.
tilojen suunnittelussa ja käytössä. Toiveena on myös edelleen lisätä ja
vahvistaa tiedonkulua läheisille ja tätä kautta mahdollistaa parempi
vuorovaikutus ja osallistuminen päivittäisiin aktiviteetteihin.
Vaikka tilat ovat pääosin siistit ja hyvin hoidetut, koetaan ylläpidossa myös
jonkin verran parantamisen varaa, erityisesti asukkaiden huoneiden
puhtaudessa ja siisteydessä. Myös vaatehuollon toimivuudessa on
vaihtelevuutta. Tilojen suhteen osassa tiloja nähdään tarvetta myös
raikastukseen ja päivitykseen: mm. osaa sisustusratkaisuista voisi kehittää
uudenaikaisempaan suuntaan. Nyt osassa tiloja on käytetty esimerkiksi tunnelman
luojana antiikkihuonekaluja, jotka jakavat mielipiteitä.
Läheistapaamisisia Wilhelmiina Taavetissa ja Tenholassa
Läheiskyselyssä nousee tänä vuonna mukavasti esiin läheisten oma kiinnostus ja halu lisätä omaa rooliaan ja vastuunottoaan osana asukkaan aktiivista arkea, yhteistyössä Wilhelmiinan väen kanssa.
Myös kevään läheistilaisuuksissa tämä halu olla aktiivinen toimija Wilhelmiinan ja asukkaiden arjessa sekä myös kiinnostus jakaa kokemuksia, saada mahdollisuuksia vertaiskeskusteluun muiden läheisten kanssa on noussut vahvasti esiin.
Wilhelmiina Taavetissa läheisten iltaa vietettiin noin 30 läheisen kesken. Sekä illan teemat ja riittävä aika keskusteluun ryhmäkodeittain saivat kiitosta.
Wilhelmiina Tenholassa startattiin maaliskuussa henkilökunnan voimin Muistikodin läheiskahvila, jonka kokemukset olivat hyvin myönteiset ja antoivat myös kuvan asukkaiden läheisten halusta osallistua, olla aktiivisia, tehdä töitä yhdessä meidän Wiltsulaisten kanssa asukkaiden hyvän arjen eteen! Läheiskahveja on lähdetty kokeilemaan myös muutamassa muussa ryhmäkodissa.
Näistä hyvistä kokemuksista ja palautteista on hyvä ponnistaa eteenpäin!
Kiitos kaikille asukkaidemme läheisille aktiivisesta osallistumisestanne.